De reis - Reisverslag uit Argelès-Gazost, Frankrijk van Ride4kids - WaarBenJij.nu De reis - Reisverslag uit Argelès-Gazost, Frankrijk van Ride4kids - WaarBenJij.nu

De reis

Door: Ricardo

Blijf op de hoogte en volg Ride4kids

11 September 2011 | Frankrijk, Argelès-Gazost

DE REIS

Het was ons plan om het reisverslag te beginnen op de eerste dag van de tocht, zondag 11 september. We hadden alleen niet verwacht dat de challenge al zou beginnen tijdens de heenreis. Voor ons, Paul, Ricardo en Sander, begon de reis al met een kleine tegenslag. Lekker vroeg vertrokken om Antwerpen snel voorbij te zijn. Maar nee hoor, net op onse vetrekdag besloten wat bestuurders elkaar een groepsknuffel te gaan geven. Resultaat: nie de rondweg nie, althans niet van de normale kant en dus twee uur vertraging terwijl we net in de auto zaten.

Vol vertrouwen zetten we onze tocht voort in de veronderstelling dat Antwerpen de enige bottelneck zou zijn/. Ongeveer 130 km voor Parijs kreeg ik, Ricardo, Gerald aan de telefoon. “He, wanneer vertrekken jullie nu eigenlijk”. ‘Nou Gerald, we zitten al in de auto’. ‘Oh, oke, ik dacht dat jullie nog thuis zaten. “ Maar waarom wil je dat weten Gerald, enne hoe gaat het met jullie? “ Nou best goed, wij zijn bijna op de camping, maar Bart heeft pech met de auto en hij heeft de aanhangwagen achter zijn auto hangen. Alle fietsen zitten erin, dus hebben we een kleine uitdaging (lees probleempje). ‘ ‘Ok, Gerald, dus je vraag is eigenlijk of wij de aanhangwagen op kunnen pikken’. Neee, neee, ik kom nu terug om de aanganger op te halen’

Bleek dat Bart ongeveer 20 km van ons verwijderd was, hoe verzin je het... Uiteindelijk hebben we in overleg besloten om de aanhanger dus maar op te pikken. Bij de lokale VW dealer vonden we bart, en wat later bleek de aanhanger. We hebben het ding eerst onderzocht of er ergens een Vietnamees in een hoekje verstopt zat. De aanhanger kan namelijk het best omschreven worden als een loempiakraam, met geen enkele vorm van aerodinamica. Sterker nog, het begrip ‘geen aerodinamica’ heeft een nieuwe betekenis gekregen.

De reis veranderde in ieder geval van een lange trip in een zeer grote uitdaging, om maar in de termen van Ratelband te blijven. Harder dan tachtig was niet mogelijk en op de heuvels reden we soms niet harder dan 40 km per uur. De gastank van Paul was na 150 kilometer LEEG.

Na twee slopende dagen zijn we uiteindelijk op de camping aangekomen. Voor Peter liep het allemaal iets soepeler, qua reistijd in ieder geval. Na een geslaagde trouwerij en heel veel slaap (toch wel zestig minuten) stond de taxi alweer voor de deur in Leek om naar Schiphol te rijden. Na een goede vlucht stond hij om 09.30 uur op het vliegveld van Pau. Ik, Ricardo ben samen met Gerald naar het vliegveld gereden om de laatste zes deelnemers op te halen.

In de afgelopen dagen zijn dus alle deelnemers druppelsgewijs op de camping in Argeles-Gazost neergestreken. Rondom het centrale meetingpoint zijn de deelnemers in een accomodatie naar keuze. Voor de één is dit een mobile home met een “luxe” bed 1.50 meter bij 55 centimeter, voor de ander een meegebrachte caravan of tent. Na maanden van voorbereiding van training, aangepaste dieten, kluizenaarspraktijken en andere legale dopingvarianten kan iedereen eindelijke laten zien waarvoor hij of zij onder Lourdes is neergestreken: het volbrengen van deze challenge.

Eindresultaat van de hele heenreis, drie kapotte auto’s. Nico heeft een kapotte Saab (erg leuk in Frankrijk, Marcel heeft thuis een aanrijding gehad en onderweg één of andere klep kapot en natuurlijk Bart met een kapotte turboslang.

De samenscholing, strafbaar bij artikel 7 apv, rondom het centrale base camp, ride4kidshome, draagt naturlijk bij aan het groepsgevoel en vooral in de avonden is het her en der een zoet inval. Naast gezelligheid wordt er ook geínformeerd naar elkaars vorm en wat men kan verwachten voor een aantal, is dit de eerste kennismaking met fietsen in de bergen.
De Pyreneeën gelden dan gelijk als reference class met een ongekende stugheid. Neven effect van deze informatie overdracht zijn wat bedrukte gezichten bij de minder ervaren deelnemers.
Een glas wijn brengt dan, tijdelijk, verlichting. Degenen die het er niet op willen laten aankomen vullen deze dagen hun bidon in het 10 km noordelijker gelegen Lourdes

Wachten op wat komen gaat.......